Εμείς και οι άλλοι

Εμείς και οι άλλοι

ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ

«Δεν γεννηθήκαμε μόνο για τον εαυτό μας»
    Κικέρων, Ρωμαίος Φιλόσοφος

Η οικογένεια θεωρείται σαν το πρώτο συστατικό κύτταρο της δημοκρατικής λειτουργίας της κοινωνίας. Είναι η πρώτη ομάδα ζωής που συζητιούνται και αποφασίζονται πράγματα που αφορούν όλα τα μέλη της.

Στόχος: Να μπορέσουν τα Αστέρια να γνωρίσουν καλύτερα, να εκτιμήσουν και να σεβαστούν την ύπαρξη των άλλων προσώπων γύρω τους βιώνοντας μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες του Γαλαξία τη σπουδαιότητα της οικογένειας τους και του περιγύρου της. Έτσι ώστε να προσφέρουν ότι και όπως μπορούν μέσα σε αυτή και να διευκολύνουν τις μεταξύ τους σχέσεις συνειδητοποιώντας τη δική τους θέση και τη συνέχεια των γενεών σε μία κοινωνία.

Αξίες: Σεβασμός, αγάπη, συνεργασία.
Καλούμε στον Γαλαξία μία γιαγιά ή παππού Αστεριού να μας διηγηθεί πως ήταν η ζωή τους όταν εκείνοι ήταν παιδιά.

Δραστηριότητα: Τους ζητάμε να μας διηγηθούν ένα παραμύθι ή να παίξουμε ένα παραδοσιακό παιχνίδι ή να μάθουμε γλωσσοδέτες ή να τραγουδήσουμε μαζί.

Συζητάμε για την οικογένεια σήμερα. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του κάθε μέλους σε αυτήν, πως μπορούν να βοηθούν τα Αστέρια μέσα στην οικογένεια. Δραστηριότητα: Θεατρική παρουσίαση «Στο σπίτι γύρω από το τραπέζι». Τα Αστέρια παίρνουν ρόλους και παρουσιάζουν το θέμα.

Επισκεπτόμαστε ένα λαογραφικό μουσείο, παρατηρούμε τα εκθέματα, συσχετίζουμε παλιά αντικείμενα με νέα.

Δραστηριότητα: Τα Αστέρια χρωματίζουν ή ζωγραφίζουν αντικείμενα που είδαν εκεί.

Υλικά: Μαρκαδόροι, μολύβια, κόλλες χαρτί, εικόνες για χρωματισμό.

Παρουσιάζουν την οικογένεια τους. Φέρνουν φωτογραφίες τους, λένε όνομα, ηλικία, χαρακτηριστικά τους, τι τους αρέσει σε αυτούς και τι τους ενοχλεί.

Δραστηριότητα: Φτιάχνουν το γενεαλογικό τους δέντρο. Σχηματίζουν ένα δέντρο από χαρτόνι, στη βάση του στον κορμό βάζουν τον εαυτό τους (φωτογραφία ή όνομα) και προχωρώντας στις διακλαδώσεις τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας (πατέρα - μητέρα, αδέλφια, παππούδες - γιαγιάδες, θείοι).

Υλικά: Χαρτόνια, κόλλες.

­Παρουσιάζουν τον εαυτό τους.

Α' Δραστηριότητα: Σε χαρτονάκια (διαστάσεων 20 Χ 29εκ. περίπου), βάζουμε φωτογραφία των Αστεριών, γράφουν το όνομα τους, το επίθετο, την ηλικία, τι τους αρέσει να ασχολούνται. Επάνω ζωγραφίζουν ότι θέλουν (στα μικρότερα βοηθούμε εμείς).

Β' Δραστηριότητα: Διακοσμούν το αρχικό γράμμα του ονόματος τους. Σε χαρτί ζωγραφικής (περίπου 20 Χ 29εκ.) σχεδιάζουμε το αρχικό γράμμα κάθε Αστεριού αφήνοντας χώρο για να γραφεί ολόκληρο το όνομα του. Τα Αστέρια διακοσμούν το γράμμα με μαρκαδόρους ή πινέλα με χρώματα, με διάφορα σχέδια, ρίγες, πουα, τετράγωνα. Στο τέλος τα κρεμάμε στον Γαλαξία.

Υλικά: Χαρτί ζωγραφικής, χρωματιστοί μαρκαδόροι ή πινέλα και τέμπερες, χαρτονάκια.

Η γειτονιά - Η συνοικία - Η πόλη

ΣΤΟΧΟΣ: Να αποσαφηνίσουν τα Αστέρια τις γνώσεις που έχουν για τη γειτονιά, τη συνοικία, την πόλη τους. Να γνωρίσουν χώρους και πρόσωπα που ζουν και εργάζονται εκεί. Να αντιληφθούν τις σχέσεις αλληλεξάρτησης που υπάρχουν ανάμεσα τους. Να σκεφτούν τρόπους για να γίνει καλύτερη η γειτονιά-συνοικία τους. Να προχωρήσουν σε χαρτογράφηση της.

ΥΛΙΚΑ: Φωτογραφίες, καρτ ποστάλ από διάφορα μέρη της συνοικίας, του χωριού, της πόλης που κατοικούμε. Επίσκεψη στους κυριότερους χώρους της συνοικίας. Εικόνες κι άλλων συνοι­κιών, αστικών ή αγροτικών. Τουριστικός χάρτης και αεροφωτογρα­φίες της συνοικίας μας ή κεντρικού σημείου της πόλης. Ιστορίες α­πό την παράδοση, ανέκδοτα κ.λπ., που έχουν σχέση με το μέρος που ζούμε.

- Τα Αστέρια παρατηρούν τις φωτογραφίες και τις καρτ πόσταλ. διαφόρων χαρακτηριστικών τοπίων ή κτιρίων της συνοικίας-πόλης τους (π.χ., κεντρική πλατεία, αγορά, εκκλησία, μουσείο κ.λπ.). Τις περνούν χέρι χέρι, κάνοντας παράλληλα σχόλια, παρατηρήσεις, ερωτή­σεις σχετικά με τα μέρη που εικονίζονται. Λένε, π.χ., αν τα γνωρί­σουν, αν έχουν πάει σε αυτά, αν περνούν από πει ταχτικά κ.λπ.

- Συζητούν για τα σημεία της συνοικίας ή πόλης που προτιμούν. δικαιολογώντας την άποψη τους. π.χ., το πάρκο γιατί υπάρχουν πολλά παιχνίδια, τον κήπο γιατί είναι όμορφος με τόσα δένδρα και λουλούδια, το δημαρχείο γιατί είναι μεγάλο και ωραίο, κ.λπ.

- Καλούνται να θυμηθούν και να περιγράψουν τη διαδρομή που κάνουν κάθε εβδομάδα από το σπίτι στο Γαλαξία (για να θυμηθούν περισσότερα πράγματα τα βοηθούμε με ερωτήσεις). Σκέφτονται τι βλέπουν, τι συναντούν στο δρόμο τους, αν περνούν από μαγαζιά και από ποια, αν υπάρχουν φανάρια και πόσα κ.λπ.

- Ζωγραφίζουν τα μέρη που περνούν για να έρθουν από το σπίτι στο Γαλαξία. Ένα ένα παιδί παρουσιάζει τα σχέδια του και τα τακτοποιεί με χρονική ακολουθία (από το σπίτι προς το Γαλαξία ή, αντίστροφα, από το Γαλαξία προς το σπίτι).

- Σε πίνακα γράφουμε τα σημεία που αναφέρουν ότι συναντούν.
π.χ. εκκλησία, φούρνο, παιδική χαρά, περίπτερο κ.α.

Καθένα, με τη σειρά, βάζει το σημάδι του στις στήλες που υπάρ­χουν για τα μέρη που βλέπει κάθε εβδομάδα στη διαδρομή για το Γαλαξία.
Για να δούμε τώρα. Από ποιο μέρος περνούν τα περισσότερα παιδιά:

-Σκεφτόμαστε:
Τι άλλο υπάρχει σε μια γειτονιά-συνοικία;
(Μαγαζιά, σχολεία, νοσοκομείο ή ιατρεία, αστυνομικό τμήμα. σούπερ μάρκετ, βενζινάδικο, βιβλιοθήκη, ταχυδρομείο, κομμωτήρια: κ.λπ.)

Ποιοι άνθρωποι εργάζονται εκεί;
(Έμποροι, δάσκαλο καθηγητές, γιατροί, νοσοκόμοι, αστυνομι­κοί, υπάλληλοι, ταχυδρόμοι, κομμωτές κ.λπ.)

Υπάρχουν κι άλλοι που μας εξυπηρετούν στη γειτονιά; Ποιοι:
(Οδοκαθαριστές, θυρωροί πολυκατοικιών...)

- Γιατί μένουμε σε γειτονιές κοντά ο ένας στον άλλο; Πώς θα ήταν η ζωή μας αν μέναμε σε μια ερημική τοποθεσία μακριά από άλλους ανθρώπους; Τι θα μας έλειπε;

Αντιλαμβάνονται ότι σε μια γειτονιά χρειάζονται όλοι, εξαρτάται ο ένας από τον άλλο και βοηθά ο ένας τον άλλο. Η συντροφικότητα βοηθά να ξεπεραστούν ευκολότερα δυσκολίες.